Information

Ofte stillede spørgsmål

Her er spørgsmål, vi ofte møder. Mangler du svar på andre spørgsmål, så skriv til os. Så skal vi nok sørge for at tilføje spørgsmål og svar til listen herunder. Skriv til ordbogsafdelingen på Gyldendal.

Spørgsmål Funktionen med automatisk opslag i cd-rommen virker ikke. Kan jeg gøre noget?
Svar Den fikse funktionalitet med automatisk opslag, hvor du holder musen hen over et ord, virker kun i Windows. Ikke på Mac. Hvis det ikke virker i Windows 7, skal du downloade og køre et program, der geninstallerer ordbogen; en såkaldt patch. Klik på linket her og sørg for at køre programmet på din pc: Automatisk opslag i Windows 7.
Spørgsmål Jeg har købt et abonnement på en ordbog, men kan ikke logge på. Hvorfor?
Svar Er du sikker på, at brugernavn samt kodeord er rigtig? Brugernavn skal være en valid e-mailadresse. Lykkes det ikke, er du meget velkommen til at skrive til: ordbog@gyldendal.dk. Man kan få sit kodeord tilsendt ved at klikke på "Glemt kodeord?".
Spørgsmål Jeg bruger et engelsk tastatur. Hvordan skriver jeg ’æ’. ’ø’ og ’å’?
Svar Ved hjælp af det numeriske tastatur (regnemaskinetastaturet i højre side af dit tastatur): Hold alt-tasten nede og tryk en firecifret talkombination. Alt+0230 = æ, alt+0248 = ø, alt+0229 = å
Spørgsmål Jeg har købt en downloadordbog, men kan ikke registrere min ordbog. Hvad går galt?
Svar Du skal have internetadgang for at registrere ordbogen. Efterfølgende kan du sagtens bruge ordbogen offline. Hvis systemet beder dig skaffe en aktiveringsnøgle, skal du kontakte vores support. De kan generere en nøgle til dig. Skriv til ordbog@gyldendal.dk
Spørgsmål Hvorfor kan jeg ikke få Desktopordbogen til at virke?
Svar Du skal have administratorretten til den pc, du sidder ved. Kontakt evt. din it-afdeling. Den nuværende Desktopordbog kan ikke bruges på Windows 7, 64 bit. Kontakt vores kundeservice på ordbog@gyldendal.dk, og de vil hjælpe dig.
Spørgsmål Jeg har modtaget en licenskode, der skulle give mig adgang til ordbog.gyldendal.dk. Når jeg forsøger at tage koden i brug, siger den enten, at koden er forældet eller optaget.
Svar Hvis du kontakter vores kundeservice, kan de verificere din kode samt forlænge eller åbne for adgangen, så du kan tage din ordbogslicens i brug. Skriv til ordbog@gyldendal.dk.
Spørgsmål Kan jeres nyeste cd-rommer (2009 til PC & Mac) fungere på Windows 7?
Svar Ja, vores nyeste cd-rommer fungerer fint på Windows 7, både 32 og 64 bit.
Spørgsmål Hvorfor kan jeg ikke installere min cd-rom på min Mac?
Svar Det kan være, fordi du mangler en lille opdatering (hvis du har Tiger, dvs. 10.4.11). Der er hjælp at hente under alle omstændigheder her: www.letsoftware.dk/support. Her finder du også hjælp til en alternativ måde at installere din cd-rom på, hvis den ikke automatisk åbner op.
Spørgsmål Jeg har en ældre ordbog på cd-rom (fra 2003 eller før). Nu har jeg fået ny computer, og nu virker min ordbog ikke længere. Hvorfor?
Svar Du har sikkert Windows 7 på din nye computer. De ældre cd-rommer er ikke kompatible med det nye, hurtige styresystem. Se altid efter systemkrav, når du køber et elektronisk medie. I nogle tilfælde kan det lykkes at installere ordbogen i fejlsikret tilstand. Vælger du denne løsning, er det dog på eget ansvar.
Spørgsmål Hvorfor fungerer den grønne spanske ordbog ikke på min nye pc?
Svar Har du Windows 7 på din nye computer, er den spanske ordbog fra 2001 ikke kompatibel med det nye styresystem. Gyldendal supporterer ikke længere dette produkt.

Veje til opslag
Gyldendal stiller flere muligheder for adgang til abonnementer op. Læs om: